Marketingmix 5P's

Al je 5 P’s van de marketingmix in één V?

Bewegende beelden trekken onze aandacht. Daarom zijn filmpjes op bijvoorbeeld social media zo succesvol. Vooral beelden en stemgeluiden van mensen houden de aandacht vast. Waarom zou je daar als ondernemer geen gebruik van maken?

Is videomarketing iets voor jou? Stop dan al je 5 P’s in video. Een bedrijfsfilm, een promo, goed gedeeld via de sociale media is een goed middel om succes te boeken.

Vijf P’s in 1 V

Je kent ze vast wel, de 5 P’s uit de marketingmix: product, prijs, plaats, personeel en 5 P's in marketingpromotie. Stuk voor stuk zijn ze belangrijk voor jouw succes. Al die P’s kon je al jaren goed ‘kwijt’ in 1 V. Van videofilm. Een nadeel was wel, dat zo’n bedrijfsfilm vaak alleen maar voor een klein (intern) publiek zichtbaar was. Hoe anders is dat nu. Met de huidige social media gaat het verspreiden van video’s razendsnel. En regelmatig leidt dat tot zeer positieve resultaten. Het is dus het overwegen waard om video (vaker) te gebruiken in je marktbenadering.

Succesvolle filmpjes

Met de huidige mobiele apparaten worden filmpjes makkelijk zelf gemaakt en doorgestuurd. Dat kan grote gevolgen hebben. Zo gaven via social media verspreide filmpjes een enorme boost aan de ‘revolutie’ in dictatoriale landen. En wat dacht je van artiesten, zoals zangeres Esmée Denters? Door haar YouTube-filmpjes viel ze op bij een platenmaatschappij. Het was de start van haar wereldwijde zangcarrière. En vergeet ook een actie als de Icebucket Challenge voor stichting ALS niet. Door de ‘ijswatervalverspreiding’ van filmpjes via Facebook ontving deze stichting een record aantal nieuwe donaties.

Heb jij ook dat geluk met jouw video?

Dat een YouTube-film veel kijkers trekt kan een gelukstreffer zijn.leads op you tube

En wie weet overkomt het jou ook wel, dat je als ondernemer iets unieks en speciaals kunt laten zien en horen, dat toevallig net door iedereen wordt opgepikt. Maar je kunt het geluk natuurlijk ook een handje helpen. Met een goede planmatige aanpak is video namelijk een doeltreffend middel, dat ervoor zorgt dat jouw doelgroepen je beter weten te vinden. Bedenk vooraf wat voor jouw (potentiële) klanten van belang is. Laat zien en horen welke oplossingen je biedt. Wie weet krijg je duizenden kijkers en wil een aantal daarvan met je in zee. Laat de kassa maar rinkelen.

Het kan gratis!

Stel, je hebt besloten om video toe te voegen aan je promotiemiddelen. Een reclame-uitzending op (lokale) tv kost je dan een vermogen. Vooral als je die uiting verschillende reclame kostenkeren laat vertonen.

Eigen filmpjes op YouTube zijn daarentegen continu te zien: gratis.* Wanneer je de verspreiding van je videofilm via alle mogelijke kanalen goed inzet, is YouTube een waardevol promotiekanaal.

*Adverteren via YouTube kan ook. Je betaalt dan alleen als de video daadwerkelijk wordt bekeken.

Beter vindbaar met een extra SM-kanaal

Hoewel de afkorting SM misschien anders doet vermoeden, hoef je hier niet uit de kleren. Met SM bedoel ik social media. YouTube en Vimeo zijn daar voorbeelden van. Heb je al een account op één van deze twee videokanalen? Nee? Dan raad ik je aan er wel een aan te maken. Je bent daarmee als ondernemer namelijk makkelijker vindbaar op internet.

De interactiemogelijkheden van een videokanaal zijn ruim. Je kunt niet alleen je filmpje laten zien, maar die ook verder doorlinken naar andere bedrijfspromoties of -informatie. Crossoverlinkjes naar je website of naar andere filmpjes zorgen ervoor dat je goed scoort in zoekmachines.

Zelf een videofilm maken?

Videofilmpjes op social media bewijzen dat opnamen van smartphones al succesvol zijn. De techniek ontwikkelt zich steeds verder, de opnamekwaliteit neemt toe. Je kunt het dus zelf. Met een goed idee en een uitgewerkt plan kom je een heel eind. Succes is dan niet afhankelijk van geluk.

Wil je echter een videofilm met een P – van professionele uitstraling – dan komt er meer kijken bij het maken ervan. Zo geven goede beeld- en geluidsopnamen en een strakke, vlotte montage het geheel waardevolle extra’s.

Zet jij al video in als marketingmiddel?

Laat het weten. Graag zien we je reactie onder dit artikel. Delen van dit artikel stellen we ook zeer op prijs. Gebruik hiervoor gerust de knoppen onder dit artikel. Alvast bedankt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *