Drie 'must-have' Google tools voor kennisondernemers met een actieve website

Drie ‘must-have’ Google tools voor kennisondernemers met een actieve website

Wanneer jij een kennisondernemer bent die zijn kennis online wil delen en verkopen, dan is een actieve eigen website onmisbaar. De hier besproken drie gratis Google tools kunnen je – of je nu een beginnende of een ervaren website-eigenaar bent – meer inzicht geven in de prestaties en bezoekersaantallen van je website. Het zijn handige hulpmiddelen om de kwaliteit van je website te verbeteren.

Naast de drie ‘must-have’ tools bespreek ik ook een bonus-tool voor de meer ervaren gebruiker. Houd er rekening mee dat, als je echt alles uit deze tools wilt halen, de leercurve hoog en tijdsintensief kan zijn. Daarom doe je er wellicht verstandig aan de hulp van een specialist in te schakelen.

Lees verder Drie ‘must-have’ Google tools voor kennisondernemers met een actieve website

Communicatieplan DMK-model

Je communicatieplan op één A4’tje met het DMK-model

Het uitwerken van je communicatieplan vergt veel schrijfwerk. Al die prachtig gevulde pagina’s maken je plan er echter niet gelijk overzichtelijker op. Gelukkig is er een makkelijke  manier om doelgroepen en communicatiemiddelen in één beeld te vangen: het  Doelgroepen-Middelen-Kwadranten-Model (DMK-model).  

Het DMK-model is ontwikkeld door Gerrit  Woerts en Eric van de Berg. Het is een visualisatiemodel dat snel  inzicht en overzicht  geeft. Je kunt het bovendien op verschillende manieren  gebruiken. Wil je  weten hoe het werkt? Lees dan verder. Dit artikel is eerder gepubliceerd op Frankwatching.

Lees verder Je communicatieplan op één A4’tje met het DMK-model

Sir Ernest Rutherford's laboratory, early 20th century

Idee voor een product? Maak een designlab!

Als ondernemer is het waardevol om iets nieuws in de markt te zetten. Maar hoe richt je dat nu in en wat komt er bij kijken? Onlangs bezocht ik de alumnidag van de Universiteit Twente. Behalve leuke ontmoetingen deed ik ook inspiratie op tijdens een workshop in het DesignLab.

Het DesignLab is het expertisecentrum voor multidisciplinaire projecten en creativiteit en de principes van dit lab deel ik graag met jullie. Wil je hierover meer weten? Lees dan verder.

Lees verder Idee voor een product? Maak een designlab!

Rode vraagtekens voor ondernemer

Hoe zit het met jouw waarom als ondernemer en wat zijn jouw ondernemersmotieven?

Waarom ben je, of wil je, ondernemer worden? Dat is de vraag waar jouw ondernemerschap mee begint. Als het goed is. Het lijkt zo’n simpele vraag. Het is er in elk geval eentje waar veel antwoorden op mogelijk zijn.

In dit blog laat ik je zien hoe je aan de hand van een eenvoudig model jouw ondernemersmotieven kunt ontdekken en onderzoeken. Wie weet helpt het je om jouw koers te bepalen en succesvoller te ondernemen!

Lees verder Hoe zit het met jouw waarom als ondernemer en wat zijn jouw ondernemersmotieven?

Zakenmensen analyseren grafieken aan tafel met rekenmachine en koppen koffie

Meer aandacht voor inkoop = meer winst voor het MKB?

Bij grote bedrijven is een aparte afdeling voor inkoop net zo gewoon als een afdeling Boekhouding, een afdeling Sales of bijvoorbeeld een afdeling Personeelszaken. Volgens gastblogger Rik Verburgt is er binnen het MKB echter nog maar weinig aandacht voor inkoop: een gemiste kans.

Elke ondernemer – hoe groot of klein ook – koopt goederen of diensten in. Die inkopen kosten geld. Rik Verburgt (van MKBsterker) pleit in dit gastblog voor een strategische rol van inkoop binnen het MKB. Immers, kort gezegd: hoe minder je uitgeeft aan inkopen, hoe meer geld of winst je kunt overhouden.

Lees verder Meer aandacht voor inkoop = meer winst voor het MKB?

Het juiste theme voor je WordPress website kiezen

Hoe kies je het juiste theme voor je WordPress website?

Wanneer je met je eerste WordPress website bezig bent of toe bent aan vernieuwing van je bestaande website, dan is het kiezen van een geschikt theme misschien wel het meest spannende onderdeel. Het theme bepaalt immers de look & feel van je website.

Sommige themes bieden je ook extra functionaliteiten bovenop de functionaliteiten, die standaard in iedere WordPress website aanwezig zijn.

In dit blogartikel leg ik uit waar je op moet letten bij het kiezen van het juiste theme voor je WordPress website.

Lees verder Hoe kies je het juiste theme voor je WordPress website?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) tag cloud

Is maatschappelijk verantwoord ondernemen een hype?

Je bent ongetwijfeld al eens de begrippen maatschappelijk verantwoord ondernemen (ook wel MVO genoemd), of duurzaamheid tegengekomen. Daar wordt in ondernemerstijdschriften, op congressen en op internet veel over gepubliceerd.  Maar wat betekenen die begrippen nu eigenlijk voor jou als ondernemer?

Moet je – als je winst wilt maken – toch echt iets doen met MVO? Of is het een hype die je bijvoorbeeld als zzp’er rustig aan je voorbij kunt laten gaan? Gerrit Woerts interviewde MVO- expert Leontine Vreeke over dit onderwerp.  Dirk van der Veen legde haar antwoorden vast in een serie filmpjes. We zijn benieuwd hoe jij na het bekijken van deze video’s over maatschappelijk ondernemen denkt. Is MVO voor jou een hype, of een waardevolle uitdaging? Lees verder Is maatschappelijk verantwoord ondernemen een hype?

Professor uil op boek

De Professor in de Weetnietkunde en ons feilbare denken

Alles te gedetailleerd willen weten en vast willen leggen kan een gevaar zijn. Het geeft je als ondernemer de illusie van controle en van ‘alles al weten’. En juist die veronderstelling kan de groei van je bedrijf belemmeren. Soms kun je maar beter, zoals mijn oma dat noemde, een ‘professor in de Weetnietkunde’ zijn.

Toen ik als zevenjarig jongetje geen antwoord wist op mijn oma’s vraag wat ik later wilde worden, antwoordde zij heel lief: “Dan word je toch gewoon professor in de Weetnietkunde!” Dat leek me nog eens een ideaal beroep. Niets hoeven weten! Het is een kleine, maar fijne herinnering, die voor mij inmiddels ook een andere betekenis heeft gekregen.

Lees verder De Professor in de Weetnietkunde en ons feilbare denken

Een Business Bootcamp ervaring

Een Business Bootcamp ervaring

Gratis effectieve commerciële tools en strategieën krijgen om je passie winstgevend te maken, welke ondernemer wil dat nu niet? De Business Bootcamp van de Open Circles Academy trekt er volle zalen mee.

De meningen over deze Bootcamp varieerden in mijn omgeving van “Geweldig!” en “Fantastisch, wat een energie en inspiratie!” tot “Laat je portemonnee vooral thuis.” en “Vreselijk, dat overdreven Amerikaanse gedoe.” Na lang twijfelen besloot ik me – net als zo’n 1.200 andere ondernemers – aan te melden. In een grote zaal van het NBC Congrescentrum luisterde ik in april een weekend lang naar Open Circles oprichter Nisandeh Neta. Zonde van mijn tijd, of juist de moeite waard?

Lees verder Een Business Bootcamp ervaring

Roep bezoekers van je website op tot actie

Roep bezoekers van je website op tot actie!

Dagelijks worden we met vele marketing- en verkoopuitingen geconfronteerd, waarin we worden aangesproken en opgeroepen om tot een bepaalde actie over te gaan. Dit gebeurt in televisie- en radioreclame, advertenties, reclamefolders en op internet.

Dergelijke oproepen tot actie worden ook wel ‘call to actions’ (afgekort CTA) genoemd. Call to actions kan je toepassen in alle uitingen die je inzet voor je marketing en verkoop. Op internet komen we call to actions vaak tegen in websites, social media en e-mailmarketing.

Lees verder Roep bezoekers van je website op tot actie!