Vos en kolibrie

Denk jij als Albert Einstein?

Albert Einstein was een groot denker. Hij dacht vooral visueel (ruimtelijk). Daarmee verkreeg hij bijzondere en baanbrekende inzichten. Betekent dat, dat iedereen die visueel denkt een Einstein kan worden? Dat dan weer niet, helaas. Maar als ondernemer kunnen we rijkere ideeën krijgen als we ons vermogen om visueel te denken  beter gebruiken.

Hieronder laat ik je de verschillen tussen verbaal en visueel denken zien. Daarvoor gebruik ik de metafoor van de vos en de kolibrie van Dan Roam. Laat je verassen door dit verhaal.

De vos en de Kolibrie

Als je jezelf maar met woorden (verbaal) uit kunt drukken, dan ben je intelligent. Tenminste, dat werd eeuwenlang gedacht. Dan Roam denkt daar anders over. Hij gaat ervan uit dat ieder mens op twee manieren kan denken: verbaal én visueel. In het onderstaande videofragment laat hij de verschillen tussen beide denkstijlen zien. Hierbij stelt de vos de lineaire denker voor en de kolibrie de visuele denker.

Wil je het verhaal nog eens met meer detail horen kijk dan eens naar deze film. Ik heb de belangrijkste punten van verbaal en visueel denken nog eens samengevat om de verschillen te laten zien.

De denkstijlen samengevat

Kort samengevat zien de verschillende denkstijlen er zo uit:

Verbaal denken
Verbaal-lineair denken

De vos:

  • denkt heel analytisch en lineair.
  • is heel slim
  • heeft een groot zelfvertrouwen, maar kan ook snel tevreden zijn.

 

 

Visueel denken
Visueel denken

De kolibirie:

  • denkt ruimtelijk, niet – lineair en wijfelt.
  • wervelt om het onderwerp heen, bevraagt het en kijkt vanuit verschillende invalshoeken.
  • vraagt meer spontaan.
  • zoekt naar synergie/verbinding.

 

Opmerking: bovenstaande tekeningen zijn te downloaden op de website van Dan Roam.

Bij de meeste mensen is een van beide denkstijlen dominant. Daarbij is de ene denkstijl is niet zozeer beter dan de andere. Het gaat erom dat we beide stijlen afwisselend en effectief inzetten. En juist die balans maakt ons volgens Dan Roam allemaal net iets slimmer.

In mijn volgende blogs vertel ik  meer over het versterken en toepassen van je visuele denkvermogen.  Een belangrijk begrip hierin is ‘Vivid grammar’, een set van gereedschappen waarmee je woorden en beelden kan combineren om de kern van een idee/vraagstuk te ontdekken.

Ben jij de vos of de kolibrie?

Hoe denk jij, ben jij een vos of een kolibrie? Wissel je wel eens van stijl en hoe doe je dit dan? En welke invloed heeft jouw denkstijl op jouw ondernemerschap en op jouw plannen? Daar ben ik erg benieuwd naar.

Ik zie je reactie graag tegemoet. Wil je anderen uitnodigen om dit artikel te lezen? Prima. Gebruik hiervoor dan (één van) de onderstaande knoppen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *