2 daags evenement Vermenigvuldig je Verkoop

Doe jij al aan slimme (online) marketing?

Afgelopen voorjaar bezocht ik een 2-daags evenement over marketing en verkoop. In een prachtige bosrijke omgeving tussen Den Dolder en Soest heb ik samen met zo’n 40 andere ondernemers, onder leiding van trainer en coach Dennis J. Jansen van Develop Training & Coaching, praktisch nagedacht over marketing en verkoop.

Het waren 2 waardevolle, leerzame en inspirerende dagen. De rode draad door het evenement was hoe je door slimme marketing en verkoop je omzet kan vermenigvuldigen.

In dit blogartikel ga ik nader in op het begrip ‘slimme marketing’.

Zonder marketing geen verkoop

Tijdens het evenement kwamen tal van onderwerpen aan bod en werd er veel geoefend met elkaar. Dat was interessant omdat je als ondernemer in je eigen vakgebied veel kan leren van andere ondernemers in een ander vakgebied.

Je maakt gebruik van dezelfde mogelijkheden en technieken, maar je past ze op je eigen manier toe. Een manier die goed past bij wie je bent en welke oplossing je aan je klanten biedt.

De collega-ondernemers waarmee ik deelnam aan het evenement zijn allemaal specialisten in hun eigen vakgebied. Toch is die kennis en expertise alleen, vaak niet voldoende om ‘vanzelf’ je producten en diensten te verkopen.

Nee, daarvoor moet je eerst zichtbaar worden bij je doelgroep, aantrekkelijk worden, vertrouwen opbouwen en overtuigen. Die activiteiten noemen we marketing en zijn in feite de voorbereiding op verkoop van je producten en diensten.

Sinds het bestaan van internet zijn er veel meer mogelijkheden om aan marketing te doen dan bijvoorbeeld 25 jaar geleden. Online kun je je zichtbaarheid snel en gemakkelijk vergroten, mits je natuurlijk weet hoe je dat moet aanpakken.

Wat voor iedere ondernemer geldt, is dat je makkelijker marketing kunt doen wanneer je je op een specifieke doelgroep richt met een specifiek probleem. Richt je je op iedereen dan richt je je op niemand omdat niemand zich echt aangesproken zal voelen door de oplossing die jij te bieden hebt.

Slimme marketing, wat is dat nu precies?

Voor mij betekent slimme marketing vooral online marketing. Dit zijn marketingactiviteiten waarbij je optimaal gebruikmaakt van alle beschikbare online mogelijkheden om zichtbaar te worden bij je doelgroep en daarmee een verbinding aan te gaan.

Deelnemers 2 daags evenement Vermenigvuldig je VerkoopHet internet biedt ons ook de mogelijkheden om systemen op te zetten. Hierdoor hoeven wij in onze marketing (kennismaking, vertrouwen opbouwen en overtuigen) niet aan iedere potentiële klant direct individuele aandacht te besteden en dat scheelt heel veel tijd!

Slimme online marketing betekent dus dat je met systemen werkt.

Een website waarop je regelmatig blogartikelen publiceert, een waardevolle weggever aanbiedt die gekoppeld is met je mailinglijst, is een bewezen en veel gebruikt systeem om online marketing mee te doen en potentiële klanten aan te trekken.

Wanneer jij dit systeem vervolgens uitbreidt met goede e-mailmarketing en dit combineert met jouw fantastische product of dienst, dan maak jij optimaal gebruik van slimme online marketing en zal dit jouw verkopen bevorderen.

Aandachtspunten bij slimme online marketing

Wil jij succesvol zijn met slimme online marketing, dan zijn de volgende aandachtspunten van belang:

  • Je doelgroep moet actief zijn op internet;
  • Je moet onderzoeken waar je doelgroep precies op internet actief is (social media, discussieforums, blogs etc.) en daar je marketingactiveiten op richten;
  • Je moet niet bang zijn om je kennis te delen met je doelgroep;
  • Wanneer je je kennis deelt, doe dit dan op een manier zodat je je potentiële klanten echt helpt, waardoor ze vertrouwen krijgen in jouw expertise en in wat jij voor hen kan betekenen;
  • Wees interactief. Dus niet alleen maar zenden en afwachten, maar ook helpen en actief deelnemen;
  • Ga structureel en planmatig te werk en houd je marketingacties voor langere tijd vol om erachter te komen of ze voor jou werken.

Uiteraard kun je slimme online marketing ook goed combineren met de meer traditionele vormen van marketing. Kijk wat het beste voor jou werkt. Het uiteindelijke doel is om met een totale mix van marketingactiviteiten een zo groot mogelijke effect en resultaat te behalen. Resulterend in de verkoop van jouw producten en diensten.

Heb je iets opgestoken van dit blogartikel? Deel het dan door op een van de knoppen hieronder te drukken. Dit wordt enorm gewaardeerd!

Wil je iets vertellen over hoe jij slimme marketing toepast? Doe jij iets bijzonders of iets heel slims? Laat dan hieronder je reactie achter!

Dit blogartikel is eerder verschenen op stefanvanlierop.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *