Drie 'must-have' Google tools voor kennisondernemers met een actieve website

Drie ‘must-have’ Google tools voor kennisondernemers met een actieve website

Wanneer jij een kennisondernemer bent die zijn kennis online wil delen en verkopen, dan is een actieve eigen website onmisbaar. De hier besproken drie gratis Google tools kunnen je – of je nu een beginnende of een ervaren website-eigenaar bent – meer inzicht geven in de prestaties en bezoekersaantallen van je website. Het zijn handige hulpmiddelen om de kwaliteit van je website te verbeteren.

Naast de drie ‘must-have’ tools bespreek ik ook een bonus-tool voor de meer ervaren gebruiker. Houd er rekening mee dat, als je echt alles uit deze tools wilt halen, de leercurve hoog en tijdsintensief kan zijn. Daarom doe je er wellicht verstandig aan de hulp van een specialist in te schakelen.

Maak eerst een Google account aan

Voordat je aan de slag kunt met Google tools, moet je eerst een Google account aanmaken. Vergeet bij het aanmaken van je Google account niet om ‘Authenticatie in twee stappen’ in te schakelen.

Google

Daarmee voeg je een extra beveiligingslaag toe aan je Google account. Naast dat je inlogt met je wachtwoord vul je een extra code in die naar je telefoon wordt verzonden. Zo blijven je account en alle bijbehorende gegevens goed afgeschermd.

Voor een computer of een ander mobiel apparaat waarop je vaak werkt en bij Google inlogt hoef je dit maar 1 keer te doen.

Met je Google account heb je nu toegang tot alle tools die hieronder worden besproken. Dat is wel zo handig.

Tool 1: Google Analytics

Je krijgt alleen bezoekers op je website wanneer deze goed vindbaar is door je doelgroep. Ook wanneer je al – mede door jouw marketinginspanningen – aardig wat bezoekers op je website hebt, wil je natuurlijk graag een aantal zaken weten. Zoals:

  • Waar komen je bezoekers vandaan?
  • Welke pagina’s bezoeken zij, in welke volgorde en hoelang blijven ze op een pagina?
  • Via welke zoekwoorden komen bezoekers op jouw website terecht?

Om maar eens wat te noemen…

Google Analytics
Google Analytics

Meld je bij Google Analytics aan met je Google account, voeg vervolgens je website toe en plaats de bijbehorende  trackingcode in je website.

Google biedt zelf een uitgebreide instructie op de Analytics website over hoe je dit kunt doen.

Na installatie krijg je via een dashboard inzicht in diverse bezoekersstatistieken. Je kunt ook instellen dat je iedere maand (of per periode) automatisch een PDF-rapportage per e-mail ontvangt.

Tool 2: Google Search Console (voorheen Google Webmastertools)

Met de Google Search Console (voorheen Google Webmastertools) kun je de aanwezigheid van je website in de organische (niet-betaalde) zoekresultaten van Google bijhouden en controleren.

Wanneer je je website aanmeldt voor Google Search Console (dit is overigens niet noodzakelijk om je website te laten opnemen in de zoekresultaten van Google) krijg je inzicht in hoe Google jouw website ziet.

Google Search Console (voorheen Webmastertools)
Google Search Console (voorheen Webmastertools)

Kan Google jouw website bijvoorbeeld wel goed indexeren, zodat deze ook goed gevonden wordt? Of geeft je website onwenselijke foutmeldingen aan bezoekers? Dit soort fouten, die met name nadelig kunnen zijn voor de vindbaarheid en de gebruikersvriendelijkheid van je website, haal je via deze tool naar boven.

Koppel je Google Analytics aan de Google Search Console, dan zie je in Google Analytics de exacte zoektermen waarop bezoekers op jouw website terecht zijn gekomen. Hier kom je alleen achter wanneer je deze koppeling hebt gemaakt.

Op een speciale pagina legt Google uit hoe je de koppeling tussen Google Analytics en Google Search Console maakt.

Op de website van Internet Marketing Universiteit vind je een uitstekende handleiding over Google Analytics.

Tool 3: Google Zoekwoordplanner (Keyword Planner)

Deze tool maakt onderdeel uit van de AdWords omgeving, het (betaalde) advertentienetwerk van Google.

De Zoekwoordplanner van Google gebruik je om relevante zoekwoorden te vinden die je op kunt nemen in bijvoorbeeld de titel, omschrijving, koppen of teksten van je pagina’s of blogartikelen.

Je krijgt met behulp van deze tool inzicht in hoe vaak er gemiddeld in Google wordt gezocht op een bepaalde zoekterm.

Google Adwords
Google Adwords

Daarbij geeft deze tool ook alternatieven voor door jou ingevoerde zoektermen (zoekwoordideeën). Hierbij krijg je voor ieder alternatief ook weer inzicht in het gemiddelde aantal zoekopdrachten per maand.

Let erop dat, wanneer je deze tool voor het eerst gebruikt, je in de eerste configuratiestappen het maken van je eerste advertentiecampagne overslaat. Tenzij je van plan bent om te gaan adverteren met AdWords natuurlijk.

Om je op weg te helpen verwijs ik je graag naar de praktische handleiding zoekwoorden-onderzoek die ik op de website Letterzaken vond.

Belangrijk om te weten is dat Google in september 2016 de mogelijkheid om data uit de Zoekwoordplanner op te halen heeft gewijzigd.

Deze wijziging houdt in dat in plaats van schattingen van het volume van elk van de afzonderlijke zoekwoorden of varianten te tonen, nu – in veel gevallen – het totaalvolume van soortgelijke zoekwoorden of varianten bij elkaar opgeteld wordt weergegeven.

Dit betekent niet dat je de Zoekwoordplanner niet meer kunt gebruiken. Het betekent wel dat je deze anders moet gaan gebruiken. Het artikel ‘Toch zoektermenonderzoek met Zoekwoordplanner ondanks beperkte data’ (wederom op de website Letterzaken) geeft hier een goede uitleg over.

Bonus-tool: Google Tag Manager (voor ervaren gebruikers)

De Google Tag Manager (ook gratis te gebruiken) is een relatief nieuwe tool die door Google in 2012 in is gelanceerd.

Als eigenaar van je website heb je zowel de rol van marketeer als die van webmaster.  Deze tool is bedoeld voor de meer ervaren marketeer, die ook op internet adverteert.

Google Tag-Manager
Google Tag-Manager

Het gebruik van Google Tag Manager spitst zich toe op het gebruiken van Google Analytics data om Adwords, Facebook, Twitter of LinkedIn advertenties te personaliseren. En dit alles op basis van het gedrag van je bezoekers.

Wat je daarnaast met behulp van Google Tag Manager kunt doen is:

  • De klikken op Call-To-Actions of buttons meten door deze te voorzien van een tag. Op welke wordt het meest geklikt, op welke het minst en hoe kun je dat verbeteren?
  • Het scrollgedrag van bezoekers meten. Het wegklikken uit je website, nog voordat de bezoeker door de hele pagina heeft gescrolld, kan iets zeggen over de kwaliteit van je content of indeling van je pagina.

Op de officiële website van Google Tag Manager vind je meer informatie.

WordPress of een ander CMS?

Gebruik je WordPress als CMS? Dan zijn er diverse handige plug-ins die je kunt gebruiken in combinatie met bovenstaande Google tools.

WordPress CMS

Bijvoorbeeld,  met de plug-in Google Analytics by MonsterInsights koppel je je WordPress website met Google Analytics en Search Console.

Met de bekende Yoast SEO plug-in kun je je website koppelen met Google Search Console.

Ook is er een WordPress plug-in die je kunt gebruiken in combinatie met de Google Tag Manager. Deze heet ‘DuracellTomi’s Google Tag Manager for WordPress’.

Voor ervaren WordPress gebruikers is het plaatsen van de Google Tag Manager code (in de header van je website) ook handmatig te doen.

Wanneer je de Google tools wilt gebruiken in combinatie met een ander Content Management Systeem dan kun je dit het beste navragen bij je webbouwer of CMS-leverancier.

Aan de slag

Ben je relatief nieuw met bovenstaande tools dan kan ik me zo voorstellen dat het je nu, na het lezen van de mogelijkheden en het doorklikken naar de betreffende websites, wat duizelt.

Begin je net met je website of ben je nog aan het ontdekken hoe je meer uit je website kunt halen? Dan zijn Google Analytics, Google Search Console en Google Zoekwoordplanner de ‘must-have’ tools waar je niet omheen kunt.

Ben je een ervaren gebruiker en wil je serieus aan de weg timmeren met het inzetten van je website als marketing instrument? Verdiep je dan eens in de Google Tagmanager.

Om alles uit deze tools te halen moet je er veel mee werken, mee experimenteren en tijd aan besteden. Alleen zo leveren deze tools voor jou het meeste resultaat op.

Houd er rekening mee dat deze tools continue in ontwikkeling zijn en dus vaak veranderen. Dat kan gevolgen hebben voor jouw eigen situatie. Een goed naslagwerk (fysiek of eBook) kan je hierbij helpen, net als een (online) training.

Een andere mogelijkheid is om een specialist aan te trekken die jou bij de eerste stappen (implementatie van de tools) ondersteunt en leert hoe je de tools zelfstandig in de praktijk kunt toepassen.

Wat zijn jouw ervaringen met de hierboven besproken Google tools? Laat hieronder een reactie achter.

Vond je dit een waardevol blogartikel? Deel het dan door op een van de knoppen onder dit blogartikel te klikken.

Alvast bedankt en veel succes!

Dit blogartikel is eerder verschenen op stefanvanlierop.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *