Rode vraagtekens voor ondernemer

Hoe zit het met jouw waarom als ondernemer en wat zijn jouw ondernemersmotieven?

Waarom ben je, of wil je, ondernemer worden? Dat is de vraag waar jouw ondernemerschap mee begint. Als het goed is. Het lijkt zo’n simpele vraag. Het is er in elk geval eentje waar veel antwoorden op mogelijk zijn.

In dit blog laat ik je zien hoe je aan de hand van een eenvoudig model jouw ondernemersmotieven kunt ontdekken en onderzoeken. Wie weet helpt het je om jouw koers te bepalen en succesvoller te ondernemen!

Vier motieven voor ondernemerschap

Tijdens mijn werk merk ik telkens weer hoe verhelderend (en soms confronterend) het kan zijn om als ondernemer bewust stil te staan bij je ‘waarom’ en je ondernemersmotieven.. Een model dat mij erg heeft geholpen om mijn eigen ondernemersmotieven te onderzoeken, is het model dat je hieronder ziet. Ik maakte daar tijdens de Business Bootcamp van Open Circles voor het eerst kennis mee.

Kwadrantenmodel met 4 kwadranten met de ondernemersmotieven independence, money, fulfillment, contribution

De vlakken zijn achtereenvolgens: Independence, Money, Contribution, Fulfilment. Je herkent vast wel een of meerdere van deze motieven. Elk kwadrant bevat meerdere vragen en perspectieven die je kan gebruiken in jouw onderzoek op de vraag  waarom je ondernemer wilt zijn.

Motief 1: Independence

Veel startende ondernemers noemen vrijheid en de ruimte om eigen ideeën te ontwikkelen als voornaamste redenen om ondernemer te worden. Maar wat betekent die onafhankelijkheid nu eigenlijk in de praktijk? Zelf de regie hebben vraagt om een grote mate van zelfstandigheid en discipline. En helaas bezit niet elke ondernemer deze eigenschappen.

Het is dus belangrijk om jouw karakter te onderzoeken. Vraag je af wat je nodig hebt om je zelfstandigheid en discipline te optimaliseren en daarvan te genieten.

Onderzoek bijvoorbeeld eens of:

  • jij veel discipline/doorzettingsvermogen hebt ?
  • je privéleven zodanig is ingericht, dat je jouw ondernemerstijd optimaal kunt indelen. Of andersom.
  • hoeveel tijd /vrijheid je daadwerkelijk hebt om te ondernemen?
  • je voldoende tijd en rust krijgt om je ideeën te realiseren ?

Wanneer er knelpunten/blokkades zijn in dit vlak frustreer je jezelf. En kun je niet optimaal ondernemen.

Motief 2: Money

Zoveel ondernemers, zoveel wensen. Sommigen kiezen voor het ondernemerschap om rijk te worden en zoveel mogelijk winst maken, anderen vinden het voldoende om een eenvoudig leven te leiden. Wat je ook kiest: geld is een belangrijk element in je onderneming. Tijdens het onderzoek naar jouw ‘waarom’ als ondernemer, is het dus verstandig er iets over te zeggen.

Het kwadrant Money gaat over jouw inkomen en je kwaliteit van leven. Er zitten veel hoeveel-vraagstukken aan vast. Ambities mogen er zijn, maar het is verstandig om naast de kwantitatieve beschrijving ook kwalitatief onderzoek te doen.

Teken eens uit hoe je ideale leven eruit ziet.

  • Wat zijn je wensen en doelen in dit leven ?
  • Wat zijn je inkomstenbronnen (uit productverkoop – uit uren)?
  • Wanneer en hoe wil je stoppen met werken en wat is dan de gewenste situatie?

De praktijk is weerbarstig. Durf jezelf uit te dagen en ambitieus te zijn. In principe heb je als ondernemer geen plafond qua winst: ”The sky is the limit”.

Nisandeh Neta stelt tijdens de Business Bootcamp dat te weinig ambitie op dit geldvlak leidt tot het uitoefenen van een hobby, in plaats van tot echt ondernemerschap. Volgens hem heb je een bepaalde mindset nodig om ondernemer te kunnen zijn. Durf groot te denken, is zijn devies. En als je dan op het punt belandt dat je meer verdient dan je nodig hebt, ben je daardoor extra in staat om ‘bij te dragen’, zoals je bij het volgende kwadrant, Contribution, kunt zien.

Motief 3: Contribution

Natuurlijk wil je als ondernemer geld verdienen. Toch zit er ook een andere kant aan ondernemen. Een kant, die vraagt om een kritische analyse wat je wilt betekenen voor de wereld. Hierbij kunnen vragen aan de orde komen als:

  • Wat wil jij bijdragen aan de wereld?
  • Welke problemen wil je oplossen?
  • Wie wil jij helpen?

Deze vragen zijn voor sommige ondernemers de enige reden waarom ze voor zichzelf zijn begonnen. Deze groep wil het verschil maken vanuit ondernemerschap, en krijgt hier ook energie van. Andere ondernemers, die andere of meerdere ondernemersmotieven hebben (denk aan Bill Gates en Nisandeh Neta), gebruiken een deel van hun winst om goede doelen te steunen of ontwikkelingsprojecten op te zetten. Zij dragen op die manier hun steentje bij om de wereld te verbeteren.

Onderzoek welke bijdrage jij wilt leveren. Zo verhelder je je missie/visie als ondernemer. Laat je daarbij bijvoorbeeld inspireren door dit filmpje van Simon Sinek. Hierin vertelt hij over de waarde en de kracht van het vinden van jouw ‘Why’.

Enkele voorbeelden van de ‘Why’s’ die ik in dit vlak heb gezien zijn:

Voor een kok die overweegt ondernemer te worden:
“Waardering creëren voor eerlijke voeding en mensen laten genieten van eerlijke voeding.”

Voor een fotografe:
De bijzonderheid en uniekheid van mensen tonen door het maken van buitengewone portretten die de werkelijkheid ontstijgen.”

En wat is jouw ‘Why’?

“…….”

Motief 4: Fulfilment

Een ander belangrijk motief om een bedrijf te starten is om met meer plezier te werken en je talenten beter te benutten. Ieder mens is immers uniek. Waarom zou je jouw talenten beperkt inzetten in een reguliere baan als jezelf als zelfstandig ondernemer volledig(er) kunt ontplooien?

Onderzoek waar jij plezier aan beleeft, waar je energie van krijgt. Je zult als ondernemer waarschijnlijk alleen voldoening ervaren als er een connectie is met de vlakken Contribution (daar is immers altijd een wie/wat-vraag aan gekoppeld) en Money (je wilt als ondernemer uiteraard geld verdienen met je passie).

De kern: jouw talenten

Ik heb het hierboven genoemde model van Open Circles aangevuld met een kern: jouw talenten. Die spelen volgens mij namelijk in alle kwadranten een belangrijke rol. Mijn overtuiging is dat hoe beter je jouw talenten kunt inzetten, des te meer:

  • discipline en energie je hebt om deze zelfstandig in te zetten (Independence);
  • kwaliteit je kunt leveren en geld je kunt verdienen (Money);
  • meerwaarde/betekenis je hebt voor de maatschappij (Contribution);
  • plezier en voldoening je haalt uit jouw activiteiten (Fulfilment).

Het vinden van het antwoord op de vraag “ Waarom wil ik ondernemer worden?” begint volgens mij dan ook met het onderzoeken van jouw talenten.

Mijn vijf  belangrijkste talenten zijn: strategisch denken, intellectueel, ideeënrijk, leergierig en aanmoedigen. Wat kan ik daar allemaal mee doen ?

Wat zijn jouw talenten en hoe kun je die inzetten ?

Welke ondernemersmotieven heb jij?

Weet jij waarom je ondernemer bent geworden, of wilt worden? Het antwoord op deze vraag zal voor iedereen anders zijn. Voor een goede start van je bedrijf en de continuïteit ervan raad ik je in elk geval aan om voor elk kwadrant in het motievenmodel een aantal vragen en antwoorden vinden.

Onderzoek jouw ‘waarom’ op jouw manier: alleen, of met je naasten, of met andere ondernemers. Met je ogen dicht, of bronnen verkennend vanachter je beeldscherm, of juist tijdens gesprekken. Succes met jouw onderzoek. Blijf nieuwsgierig!

Ik ben benieuwd welke ondernemersmotieven jij hebt. En hoe jij daar inzicht in hebt gekregen. Je reactie is hieronder van harte welkom.

Vond je dit een waardevol blogartikel? Deel het dan gerust door op een van de knoppen onder dit blogartikel te klikken. Alvast bedankt daarvoor!

2 gedachten over “Hoe zit het met jouw waarom als ondernemer en wat zijn jouw ondernemersmotieven?

  1. Beste Gerrit,

    Bedankt voor jouw overzicht met “jouw talenten”, daar was ik nou net naar op zoek. Afgelopen weekend de (laatste) Business Boot Camp gevolgd. Nu vol met ideeën en plannen om uit te werken. Op dit moment daarop gefocust, een volgende keer ga ik zeker jouw artikel lezen om te zien wat jij uit de training hebt gehaald! en mij weer tot nieuwe inzichten kan brengen.

    Fijne dag nog!

    Hartelijke groeten,
    Krista van Dijk
    Krista’s tassen

    1. Dag Krista, Dank voor je reactie. Het Bootcamp heeft mij ook veel gebracht en ik vind het heel jammer dat het de laatste keer was.
      Houd je inspiratie en energie vast en gebruik het kwadrant structureel om je ondernemerskoers vast te houden. Succes en ik hoor graag je bevindingen bij het uitwerken van jouw kwadrant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *