Zakenmensen analyseren grafieken aan tafel met rekenmachine en koppen koffie

Meer aandacht voor inkoop = meer winst voor het MKB?

Bij grote bedrijven is een aparte afdeling voor inkoop net zo gewoon als een afdeling Boekhouding, een afdeling Sales of bijvoorbeeld een afdeling Personeelszaken. Volgens gastblogger Rik Verburgt is er binnen het MKB echter nog maar weinig aandacht voor inkoop: een gemiste kans.

Elke ondernemer – hoe groot of klein ook – koopt goederen of diensten in. Die inkopen kosten geld. Rik Verburgt (van MKBsterker) pleit in dit gastblog voor een strategische rol van inkoop binnen het MKB. Immers, kort gezegd: hoe minder je uitgeeft aan inkopen, hoe meer geld of winst je kunt overhouden.

Waar staat jouw bedrijf qua inkoop?

Wat koopt jouw bedrijf in aan diensten of goederen? Bijvoorbeeld: grondstoffen, energie, printers, computers, telefoons, uitzendkrachten, IT-diensten, ZZP’ers, transport, kantoor- of bedrijfsinventaris? En op welke manier gebeurt dat dan? Is het iets eenmaligs, gaat het via een contract of koop je op een andere manier in? Dat zijn interessante vragen om als MKB’er bij stil te staan.

Breng bijvoorbeeld eens in beeld:

  • Hoeveel kopen wij als bedrijf per jaar in?
  • Aan welke vijf leveranciers besteden wij het meeste geld?
  • Wanneer hebben wij deze leverancier voor het laatst (echt) gesproken?
  • Welke betaaltermijn hanteren wij bij deze leveranciers?
  • Zijn onze inkoopvoorwaarden van toepassing of de verkoopvoorwaarden van de leveranciers?
  • Als er een contract is, vindt er dan indexering plaats? En zo ja, wanneer en op welke basis?
  • Wanneer hebben we voor het laatst over onze prijzen onderhandeld?
  • Hoe afhankelijk zijn wij van deze leverancier?
  • Zijn er alternatieven voor deze leverancier?

Heb je dit plaatje compleet? Dan kun je de onderstaande vervolgstappen zetten.

Vervolgstappen

Je hebt verschillende mogelijkheden om via inkoop je (financiële) positie te verbeteren. Zo kun je bijvoorbeeld proberen om:

  • lagere prijzen af te spreken;
  • te onderhandelen over betere condities (bijvoorbeeld een langere garantietermijn, of een kortere levertijd);
  • minder afhankelijk te worden van bepaalde partijen;
  • een langere betalingstermijn overeen te komen om zo je cashflow te verbeteren.

Vier handen houden samen legpuzzel vast

Inkoop is echt belangrijk!

Inkoop biedt je een kans om direct je nettowinst te vergroten. Het is een serieuze taak, die je er niet “maar eventjes” bij doet.

Een klein rekensommetje:

  • Een besparing van € 100 op jouw inkoop = € 100 nettorendement.
  • Hoeveel extra omzet heb je nodig voor hetzelfde nettorendement?

Bij een rendement van bijvoorbeeld 5% is dit 100/0,05 = € 2.000!

Met andere woorden: je kunt op twee manieren zorgen voor een nettorendement van € 100:

  1. Door € 100 te besparen op je inkoop.
  2. Door maar liefst € 2000 extra omzet te genereren!

Wat mij betreft is de vraag dus niet óf inkoop een plaats verdient binnen het MKB. Het is de vraag wanneer het MKB inkoop een strategische rol geeft binnen haar organisaties.

Wat vind jij? Ik ben benieuwd naar je reactie. Je kunt deze hieronder achterlaten.

Vond je dit een waardevol blogartikel? Deel het dan gerust door op een van de knoppen onder dit blogartikel te klikken.

Alvast bedankt daarvoor!

Rik Verburgt helpt en adviseert bedrijven bij het verbeteren van hun inkoop en/of logistiekDit blogartikel is geschreven door Rik Verburgt van MKBsterker. Rik helpt en adviseert bedrijven bij het verbeteren van hun inkoop en/of logistiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *