Roep bezoekers van je website op tot actie

Roep bezoekers van je website op tot actie!

Dagelijks worden we met vele marketing- en verkoopuitingen geconfronteerd, waarin we worden aangesproken en opgeroepen om tot een bepaalde actie over te gaan. Dit gebeurt in televisie- en radioreclame, advertenties, reclamefolders en op internet.

Dergelijke oproepen tot actie worden ook wel ‘call to actions’ (afgekort CTA) genoemd. Call to actions kan je toepassen in alle uitingen die je inzet voor je marketing en verkoop. Op internet komen we call to actions vaak tegen in websites, social media en e-mailmarketing.

Call to actions kan je ook op een meer persoonlijke manier toepassen. Aan het einde van een presentatie die je geeft, een verkoop gesprek of eerste kennismaking tijdens een netwerkbijeenkomst.

De call to action op een website is een visueel opvallend element op een pagina en verleidt de bezoeker tot een specifieke handeling. De call to action is een logische vervolgstap waarmee je de bezoeker helpt om de juiste weg door je website te vinden en jij tegelijkertijd je conversiedoelstellingen behaald.

Een banaan op je webpagina

Marketinggoeroe Seth Godin (auteur van The Big Red Fez – How to make any web site better) heeft voor de call to action op een webpagina een leuke metafoor bedacht. Hij zegt dat je op iedere pagina van je website een grote opvallende banaan moet plaatsen, die erom schreeuwt om op te worden geklikt.

Wat hij bedoelt is dat mensen net apen zijn. Apen zijn altijd op zoek naar een banaan en websitebezoekers hebben altijd trek in iets lekkers. Dus zorg er dan ook voor dat ze iets lekkers zien waar ze op kunnen klikken!

Conversiedoelen definiëren

Wanneer je een website hebt is het belangrijk om goed na te denken over wat die website voor jou dient op te leveren. Alvorens je een call to action gaat bedenken en op je website plaatsten, moet je weten welke conversiedoelen er aan zijn gekoppeld. Die doelen moeten voor jou relevant zijn.

Bij conversiedoelen kun je bijvoorbeeld denken aan:

  • Downloads van je weggever, gecombineerd met aanmeldingen voor je e-zine;
  • Delen van blogartikelen via social media;
  • Reacties op je blogartikelen;
  • Telefoontjes voor meer informatie over een bepaald product of dienst;
  • Offerteaanvragen via e-mail;
  • Aanvragen voor een gratis proefabonnement op je dienst;
  • Doorklikken naar een bepaalde verkooppagina op je website.

Conversiedoelen hoeven niet altijd direct marketing- of verkoopgericht te zijn. Wanneer je bijvoorbeeld een enquête op je website hebt staan dan wil je uiteindelijk dat zoveel mogelijk mensen die invullen en is dat je doel waarvoor je een call to action kan inzetten.

Wel of geen verbinding met jou

Houd er ook rekening mee dat conversiedoelen per bezoeker kunnen verschillen. Iemand die reeds op jouw mailinglijst staat hoeft niet meer verleid te worden op zich aan te melden.

Aan de andere kant, iemand die reeds een half jaar op je mailinglijst staat en jou enigszins kent en vertrouwd, zal gevoeliger zijn voor call to actions om een product of dienst van jou te kopen.

Call to actions creëren

Nadat je je conversiedoelen hebt gedefinieerd kun je de call to actions bedenken en implementeren, om ervoor te zorgen dat je conversiedoelen worden behaald.

Dit kan bijvoorbeeld door het tonen van een opvallende knop of een prikkelende hyperlink. Hierbij moet de tekst van de oproep zo duidelijk mogelijk zijn, zodat je bezoeker begrijpt wat er gaat gebeuren wanneer er op de knop of link wordt geklikt. Houd de tekst eenvoudig en zo kort mogelijk.

Stimuleer de gewenste actie door een werkwoord te gebruiken en er een gevoel van urgentie aan toe te voegen door woorden te gebruiken als ‘vandaag’, ‘tijdelijk’, ‘nu’, ‘direct’ en ‘snel’.

Voorbeelden van goede call to action-teksten:

  • ‘Tijdelijk gratis e-book;
  • ‘Deel nu via Social Media’;
  • ‘Maak direct een afspraak’;
  • ‘Word binnen 30 minuten teruggebeld’;
  • ‘Ontvang vandaag je offerte’;
  • ‘Bereken je voordeel’;
  • ‘Bekijk ons aanbod’;
  • ‘Download nu Gratis’;
  • ‘Start nu – Het is gratis!;
  • ‘Gratis proefperiode’;
  • ‘Vul de vragenlijst in’.

Plaats, vorm en kleur

De juiste plaats om een call to action op je webpagina te zetten kan verschillen. Zorg er in ieder geval voor dat de call to action op een duidelijk zichtbare plaats op de pagina staat en er goed uitspringt. Vaak is dat bovenin de website en niet helemaal onderaan.

Houd daarbij ook rekening met de context van de call to action. Een oproep om je blogartikel te delen staat logischerwijs onderaan je blogartikel en niet ergens los bovenin je website.

Vele onderzoeken hebben uitgewezen dat de beste call to action een opvallende grote knop (button) is met een uitnodigende tekst erop om op te klikken.

Wanneer de knop van ronde hoeken is voorzien zou dat de aandacht nog beter naar de call to action toe trekken omdat ronde hoeken naar binnen wijzen. Daarbij komt dat vergeleken bij rechte hoeken ronde knoppen bovendien wat vriendelijker ogen.

Over kleuren zijn de meningen verdeeld. Zorg er in ieder geval voor dat je call to action knop een opvallende contrasterende unieke kleur heeft die je in je website verder niet tegenkomt en dus beslist geen onderdeel is van je huisstijl.

Houd er bij het kiezen van call to action kleuren ook rekening mee dat bepaalde kleuren voor zowel positieve- als negatieve emoties en gevoelens kunnen staan. Zo kan de kleur rood worden geassocieerd met ‘sterk’, maar ook met ‘gevaarlijk’. In praktijk kan dit conflicteren met het onderwerp en de boodschap van jouw website of de gewenste actie. Dat hoeft niet altijd een probleem te zijn maar wees je er bewust van.

Hoeveel call to actions op een pagina?

Om je bezoeker geen keuzestress te geven (teveel prikkels, zodat je bezoeker niet meer weet waar op te klikken) heeft het de voorkeur om op iedere pagina maximaal 1 call to action te hebben.

Helaas lukt dit niet altijd. Wanneer je meerdere call to actions hebt die op een pagina staan, dan is het verstandig om te bepalen welke primair en welke secundair zijn.

Dit kun je dan ook weer tot uitdrukking brengen in het taalgebruik en helder maken van het resultaat. Ook kun je variëren in grootte, positionering en kleur. In dat geval zal de grootste en meest opvallende call to action op je webpagina de meeste aandacht van de bezoeker trekken.

Bestaat de ideale call to action?

Het is moeilijk om te zeggen wat nou de ideale call to action is. Bovendien is deze voor iedere website en voor iedere conversiedoel verschillend. Neem in ieder geval hierboven genoemende aandachtspunten en tips mee wanneer je call to actions voor op je website gaat maken.

Het uiteindelijke succes van een call to action wordt sterk bepaald door de context en setting op je website. In onderstaande afbeelding slider zie je daarvan een aantal voorbeelden.

Trello call to action
Argeweb call to action
Bootcamp call to action
Drukwerkdeal call to action
Karma call to action
Koga call to action
ManyContacts call to action
Snellezen Academie call to action
Voorbeelden van call to actions.

Probeer voor het beste resultaat gewoon verschillende vormen, teksten, kleuren en posities uit. Alleen op die manier kom je erachter welke call to action voor jou het beste resultaat oplevert.

Ik hoop dat je na het lezen van dit blogartikel je conversiedoelen en bijbehorende call to actions kunt gaan maken en implementeren. Gebruik jij een verrassende call to action op je website die je met de lezers van dit blogartikel zou willen delen? Laat dan hieronder je reactie achter.

Ik wens je heel veel succes met het bedenken en implementeren van jouw call to actions op je website!

Vond je dit een waardevol blogartikel? Deel het dan door op een van de knoppen onder dit blogartikel te klikken. Alvast bedankt daarvoor!

Dit blogartikel is eerder verschenen op stefanvanlierop.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *